Risk 1 utbildning

Körkortnyckelns Risk 1 Utbildning i Järfälla

Risk 1 Järfälla

Anmäl dig till Risk 1 utbildningen hos oss i Järfälla. Risk1, även kallad “riskettan” fokuserar på att öka förståelsen för och hanteringen av olika risker i trafiken. Hos Körkortsnyckeln Trafikskola i Järfälla erbjuder vi alltid omfattande och interaktiva kurser  för att rusta dig för att bli en säker och ansvarsfull förare.

Du att få lära dig att identifiera potentiella faror och riskfaktorer i olika trafiksituationer. Vår erfarna instruktör kommer att guida dig genom olika scenarier och ge dig verktygen för att kunna fatta säkra och snabba beslut på vägen. Vi kommer att gå igenom olika typer av risker samt hur man hanterar dem på ett säkert sätt.

Vårt mål med Risk 1 utbildningen är att inte bara förbereda dig för att klara teoriprovet, utan även att utveckla din riskmedvetenhet och förmåga att agera proaktivt i olika trafiksituationer. Genom interaktiva diskussioner, praktiska övningar och användning av moderna utbildningsmetoder kommer vi att ge dig den kunskap och de färdigheter som behövs för att kunna navigera säkert genom dagens trafikmiljö.

Nästa Kurs tillfälle

Vanliga frågor om Risk 1 utbildningen i Järfälla.

Måste jag gå Risk 1 innan Risk 2?

Nej, du kan gå Risk 1 och Risk 2 i vilken ordning du vill. Dock rekommenderas det ofta att gå riskettan tidigt i din körkortsutbildning och Risk 2 senare, då Risk 2 innehåller praktiska moment som kräver körvana.

Hur lång tid tar kursen?

Kursen tar ungefär tre timmar att genomföra, inklusive pauser. Under kursen får du möjlighet att diskutera och reflektera över olika riskfyllda beteenden i trafiken.

Hur länge är Risk 1 giltig?

Risk 1-utbildningen är giltig i fem år. Det innebär att du måste ha tagit ditt körkort inom fem år från det att du genomfört utbildningen, annars måste du gå om kursen.

Vad krävs för att bli godkänd på Risk 1?

För att bli godkänd på Risk 1 måste du:

• Kunna styrka din identitet med en giltig ID-handling.
  • Delta aktivt under hela kursen och visa engagemang i diskussionerna och övningarna. Efter genomförd utbildning rapporterar vi ditt resultat till Transportstyrelsen, så du behöver inte själv meddela någon myndighet.
  • Med andra ord, det är inget specifikt prov för att få godkänt på kursen.

Vad händer efter att jag har gått Risk 1 kursen?

Efter att du har genomfört kursen och blivit godkänd rapporterar trafikskolan detta till Transportstyrelsen. Det kan ta mellan 1-3 arbetsdagar innan det finns registrerat i deras system. Du kan då fortsätta med dina förberedelser inför körkortsprovet

Läs mer om Riskutbildningarna för motorcykel och personbil på Transportstyrelsen.

Ta steget mot att bli en säkrare förare genom att anmäla dig till riskettan idag. Kontakta oss för mer information eller för att boka din plats!