Handledarkurs

Handledarkurs för Blivande Förare i Järfälla

Handledarkursen ger förare och handledare all nödvändig kunskap för säker och effektiv körning därmed blir inlärningsprocessen en skönare upplevelse för alla.  Att vara en handledare för en blivande förare är en stor och viktig uppgift som kräver kunskap, tålamod och förmåga att vägleda och stödja. På samma sätt kan det vara krävande för en blivande förare att ge sig ut på vägarna till att börja med. På KörkortsNyckeln Trafikskola i Järfälla erbjuder vi en omfattande och informativ handledarkurs för att förbereda båda parter på bästa sätt.

Under vår handledarkurs lär du dig om den senaste lagstiftningen och de regler som gäller för att vara en handledare. Vi går igenom olika metoder och strategier för att effektivt lära ut körkunskap och skapa en trygg och stödjande läromiljö. Vår erfarna instruktör ger dig praktiska tips och råd baserade på verkliga scenarier vilket innebär att du känner dig redo att hantera olika situationer under körlektionerna.

Vårt mål med handledarkursen är att ge dig som handledare de verktyg och den kunskap som behövs för att kunna guida och stödja din elev på bästa möjliga sätt genom hela körkortsprocessen och att du som elev känner dig trygg i processen. Oavsett om du är en erfaren förare eller nybörjare som handledare kommer vår kurs att ge dig de stärkta förutsättningar du behöver för att vara en säkerhetsmedveten och engagerad handledare.

Nästa Handledarkurs

Vanliga frågor om handledarkursen

Varför behövs en handledarkurs?

En viktig del av handledarkursen är att förbättra kommunikationen mellan handledare och elev. För det första skapar konstruktiva samtal och konstruktiv feedback en skönare stämning i bilen och för det andra förbättrar det hela inlärningsprocessen resultatet blir en effektivare och snabbare process som alla parter kommer att uppskatta. Vi diskuterar olika saker man kan stöta på under övningskörningen men även vikten av att vara ett gott föredöme i trafiken och att visa respekt för andra trafikanter.

Vem kan gå en handledarkurs

För att bli en godkänd handledare för en blivande förare finns det vissa krav som måste uppfyllas:

• Du måste ha fyllt 24 år.
  • Du måste inneha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller ett annat EES-land.
  • Du måste ha haft körkort i minst fem av de senaste tio åren.
  • Du får inte ha varit utan körkort under de senaste tre åren på grund av grova trafikbrott eller andra allvarliga anledningar.
  • Du får inte ha mer än 5 elever samtidigt.
  • Du behöver ansöka om ett handledarbevis. Ansök om att bli godkänd som handledare hos Transportstyrelsen här.

Måste man gå handledarkursen för att få övningsköra privat?

Ja, både du som vill vara handledare och den som ska övningsköra måste genomgå handledarkursen. Kursen är obligatorisk och dessutom ett viktigt steg för att säkerställa att både handledare och elev är väl förberedda för övningskörningen.

Hur gammal måste eleven vara för att gå handledarkursen?

Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att delta i handledarkursen. För att sedan börja övningsköra ska eleven ha fyllt 16 år samt ha ett giltigt körkortstillstånd.

Hur länge gäller en handledarutbildning?

En handledarutbildning håller i 5 år, vilket innebär att du som handledare kan fortsätta att handleda dina elever under denna period utan att behöva genomgå utbildningen på nytt. Efter fem år behöver du dock förnya din handledarutbildning om du vill fortsätta vara handledare för nya elever.

Måste handledaren och eleven gå kursen samtidigt?

Nej, handledare och elev kan gå kursen vid olika tillfällen och även på olika trafikskolor. Det viktiga är att båda har genomfört kursen innan övningskörningen kan börja.

Är en introduktionsutbildning samma sak som en handledarkurs eller handledarutbildning?

Ja. Kort sagt, kärt barn har många namn, kursen kallas ibland olika. Det är utbildningen alla måste gå för att vara handledare.

Ta steget mot att bli en bättre handledare genom att anmäla dig till vår handledarkurs idag. Kontakta oss för mer information eller för att boka din plats!

Instruktörer för vår handledarkurs på Körkortsnyckeln Trafikskola.